Mother Involvement as An Effort to Prevent Internet Addiction in Children

Diah Rahayu(1*), Alviona Tri Nanda(2), Herlina Amelia Putri(3), Farah Rasyidah Rizqfino(4)
(1) Faculty of Social and Political Sciences, Mulawarman University, Indonesia
(2) Faculty of Social and Political Sciences, Mulawarman University
(3) Faculty of Social and Political Sciences, Mulawarman University
(4) Faculty of Social and Political Sciences, Mulawarman University
(*) Corresponding Author
DOI : 10.30604/jika.v7i4.1389

Abstract

This study aims to find out a picture of mother involvement in preventing the tendency of internet addiction in children. This type of research is a type of qualitative research with phenomenological methods. The data collection methods used are interviews and observations. The purposive sampling technique is a technique used to collect data.  Meanwhile, the data analysis techniques used consist of preparing data, reading the entire data, coding data, applying the results of data coding into themes to be analyzed, presenting themes in the form of narratives, and interpreting data. The results showed that the four subjects engaged in surveillance when their children were using the internet: FS, FA, NF, and SH. This is influenced by two factors, namely internal factors that come from within and external factors that come from outside the self. Excessive use of the internet will cause a tendency to internet addiction in children; this then makes the four subjects, namely FS, FA, NF, and SH subjects involved in supervision.


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran keterlibatan ibu dalam mencegah kecenderungan kecanduan internet pada anak. Jenis penelitian ini merupakan jenis penelitian kualitatif dengan metode fenomenologi. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara dan observasi. Teknik purposive sampling merupakan teknik yang digunakan untuk melakukan pengumpulan data. Sedangkan teknik analisis data yang digunakan terdiri dari melakukan persiapan data, membaca keseluruhan data, melakukan coding data, menerapkan hasil coding data menjadi tema-tema yang akan dianalisis, menyajikan tema-tema dalam bentuk narasi dan melakukan interpretasi pada data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keempat subjek melakukan keterlibatan dalam pengawasan ketika anaknya sedang menggunakan internet, yaitu subjek FS, FA, NF, dan SH. Hal ini dipengaruhi oleh dua faktor, yaitu faktor internal yang berasal dari dalam diri dan faktor eksternal yang berasal dari luar diri. Penggunaan internet secara berlebihan akan menimbulkan kecenderungan kecanduan internet pada anak, hal ini yang kemudian membuat keempat subjek yaitu subjek FS, FA, NF, dan SH ikut terlibat dalam pengawasan.

Keywords


Mother Involvement; Prevent Internet Addiction; Children

References


Agustiningrum, H., Husein, M., & Subarsa, K. Y. P. (2021). Pola komunikasi dan norma penggunaan internet pada oranf tua terhadap kecanduan anak dalam penggunaan youtube di era digital. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 31–42. https://doi.org/10.31294/kom.v8i1.9808

Bilgin, M., ?ahin, ?., & Togay, A. (2020). Social Media Addiction in Adolescents and Parent-Adolescent Relationship. Education & Science/Egitim ve Bilim, 45(202).

Cai, J., Wang, Y., Wang, F., Lu, J., Li, L., & Zhou, X. (2021). The association of parent-child communication with internet addiction in left-behind children in china: a cross-sectional study. International Journal of Public Health, 82.

Cai, J., Wang, Y., Wang, F., Lu, J., Xudong, Z., & Li, L. (2020). The association of parent-child communication with Internet addiction in left-behind children in China.

Claretta, D., & Arianto, I. D. (2018a). Pendampingan ibu pada anak dalam penggunaan internet. Jurnal Ilmu Komunikasi, 16(2), 129–137. https://doi.org/10.31315/jik.v16i2.2689

Claretta, D., & Arianto, I. D. (2018b). Pendampingan ibu pada anak dalam penggunaan internet. Jurnal Ilmu Komunikasi, 16(2), 129–137. https://doi.org/10.31315/jik.v16i2.2689

Diadha, R. (2015). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak usia dini di taman kanak-kanak. Edusentris, Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 61–71.

Duan, L., Shao, X., Wang, Y., Huang, Y., Miao, J., Yang, X., & Zhu, G. (2020). An investigation of mental health status of children and adolescents in china during the outbreak of COVID-19. Journal of Affective Disorders, 275, 112–118.

Ermawati, S. (2016). Peran ganda wanita karier (konflik peran ganda wanita karier ditinjau dalam perspektif islam). Jurnal Edutama, 2(2), 59–69.

Hsieh, Y.-P., Shen, A. C.-T., Wei, H.-S., Feng, J.-Y., Huang, S. C.-Y., & Hwa, H.-L. (2018). Internet addiction: A closer look at multidimensional parenting practices and child mental health. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(12), 768–773.

Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak usia dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214–224. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.152

Jiang, Q. (2019). Parent-Narrated Signs and Internet-Addicted Adolescents’ Recovery in Inpatient Treatment. In Internet Addiction Among Cyberkids in China: Risk Factors and Intervention Strategies (pp. 143–158). Springer.

Lestari, S. P., Motuho, F. A. M., & Ardina, Y. (2021). Hubungan pengetahuan ibu tentang tumbuh kembang anak dan keterlibatan ibu dalam mengasuh dengan kemandirian anak usia pra sekolah. Jurnal Smart Keperawatan, 8(1), 53–58. https://doi.org/10.34310/jskp.v8i1.436

Li, W., Garland, E. L., & Howard, M. O. (2014). Family factors in Internet addiction among Chinese youth: A review of English-and Chinese-language studies. Computers in Human Behavior, 31, 393–411.

Qi, H., Kang, Q., & Bi, C. (2022). How Does the Parent–Adolescent Relationship Affect Adolescent Internet Addiction? Parents’ Distinctive Influences. Frontiers in Psychology, 13.

Raihana. (2020). Pengelolaan emosi ibu pada anak selama pembelajaran dari rumah (dampak pandemi covid 19). Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 132–139. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/jge.2020.vol3(2).5820

Sari, A. P., Ilyas, A., & Ifdil, I. (2017). Tingkat Kecanduan Internet pada Remaja Awal. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 3(2), 110–117. https://doi.org/10.29210/02018190

Schatz, M. T. (2017). Training effects on recovering parents’ self-efficacy to identify problems, solutions and resources to prevent internet addiction in youth.

Setiawan, G., Dwikurnaningsih, Y., & Setyorini. (2019). Hubungan kontrol diri dengan kecanduan internet pada siswa kelas IX SMP Kristen 2 Salatiga. Genta Mulia, 10(1), 52–62.

Simarmata, S. W., & Citra, Y. (2020). Kecanduan Internet Terhadap Keterampilan Sosial Di Era Generasi Milenial. Jurnal Serunai Bimbingan Dan Konseling, 9(1), 16–21. https://doi.org/10.37755/jsbk.v9i1.281

Tresna Dewi, A. R. (2018). Pengaruh Keterlibatan Orangtua Terhadap Perilaku Sosial Emosinal Anak. Jurnal Golden Age, 2(02). https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i02.1024

Venkatesh, V., Sykes, T., Chan, F. K. Y., Thong, J. Y. L., & Hu, P. J. H. (2019). Children’s Internet addiction, family-to-work conflict, and job outcomes: a study of parent-child dyads. MIS Quarterly, 43(3), 903–927.

Xiuqin, H., Huimin, Z., Mengchen, L., Jinan, W., Ying, Z., & Ran, T. (2010). Mental health, personality, and parental rearing styles of adolescents with Internet addiction disorder. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(4), 401–406.

Zahara, S., Mulyana, N., & Darwis, R. S. (2021a). Peran orang tua dalam mendampingi anak menggunakan media sosial di tengah pandemi Covid-19. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 3(1), 105–114. https://doi.org/10.24198/jkrk.v3i1.32143

Zahara, S., Mulyana, N., & Darwis, R. S. (2021b). Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Menggunakan Media Sosial Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 3(1), 105–114.

Zhang, R., Bai, B., Jiang, S., Yang, S., & Zhou, Q. (2019). Parenting styles and internet addiction in Chinese adolescents: Conscientiousness as a mediator and teacher support as a moderator. Computers in Human Behavior, 101, 144–150.


Article Statistic

Abstract view : 18 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 9 times

Dimensions Metrics

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Diah Rahayu, Alviona Tri Nanda, Herlina Amelia Putri, Farah Rasyidah Rizqfino

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.