In-patient satisfaction with nurse caring in Southeast Sulawesi Provincial Hospital



La Rangki(1Mail), Ulfa Dayanti(2), A Asriati(3),
(1) Departemen of Nursing, Indonesia
(2) Universitas Halu Oleo, Indonesia
(3) Universitas Halu Oleo, Indonesia

Mail Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.30604/jika.v4i2.192

Full Text:    Language : id
Submitted : 2019-04-25
Published : 2019-07-26

Abstract


The nurse has the most important role in the health sector. In providing nursing care, nurses must have a caring attitude, because caring includes relationships between humans and influences on service quality and patient satisfaction. This research aim to know Relationship of caring behavior of nurses with patient satisfaction in the Laika Waraka Non Surgical In patient Room at the Bahteramas General Hospital Of Southeast Sulawesi Province. This research was an analytic observational study with cross sectional approach. Sampling technique is done by accidental sampling as many as 67 respondents. The results of the study using the chi square test. Respondents who argued that nurses caring behavior was enough amounted to 44 respondents (65,6%) and respondents who exppressed satisfaction with health services amounted to 47 (70,1%).Thus, there is relationship of caring behavior of nurses with patients satisfied in the Laika Waraka non surgical inpatient room at Bahteramas General Hospital Of Southeast Sulawesi Province. Suggestion for nurses to cultivate caring behavior in the provision of daily services in particular more timely in providing services so that to improve the quality of hospital service, particularly in nursing care field.


Abstrak


Perawat memiliki peran paling utama dalam bidang kesehatan. Dalam memberikan asuhan keperawatan, perawat harus memiliki sikap caring, karena caring mencakup hubungan antar manusia dan berpengaruh terhadap mutu pelayanan dan kepuasan pasien. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan perilaku caring perawat dengan kepuasan pasien di Ruang Rawat Inap Laika Waraka Non Bedah Rumah Sakit Umum Daerah Bahteramas Provinsi Sulawesi Tenggara. Desain penelitian ini adalah analitik observasional study dengan pendekatan cross sectional. Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan aksidental sampling dengan jumlah total responden sebanyak 67 responden.Hasil penelitian menggunakan uji statistik chi square, diperoleh  data yakni perilaku caring perawat dengan kategori cukup berjumlah 44 responden (65,6%), dan  responden yang mengatakan puas terhadap pelayanan kesehatan berjumlah  47 responden (70,1%), artinya ada Hubungan  Perilaku Caring Perawat dengan Kepuasan Pasien di Ruang Rawat Inap Laika Waraka Non Bedah RSUD Bahteramas Provinsi Sulawesi Tenggara. Saran bagi perawat agar membudayakan perilaku caring dalam pemberian pelayanan sehari-hari khususnya lebih tepat waktu dalam memberikan pelayanan sehingga dapat meningkatkan mutu pelayanan Rumah sakit khususnya dibidang pelayanan keperawatan.


Keywords


Caring behavior; Nurses; Patients Satisfaction.

References


Blais. (2007). Praktek peperawatan Profesional. Jakarta: EGC.

Dwidiyanti. (2007). caring. Yogyakarta: hasani.

Ilkafah dan Harniah. (2017). Perilaku Caring Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap Private Care Cantre Rsup Dr Wahidin Sudirohusodo Makassar. Patria Artha J. Nurs. Sci, 1(1). retrieve from: http://ejournal.patria-artha.ac.id/index.php/jns/article/view/43

Jacobalis, S. (1995). Liberalisasi Bisnis Jasa Kesehatan dan Dampaknya Bagi Rumah Sakit Indonesia. Jakarta.

Kalsum, U. (2016). Hubungan Perilaku Caring Perawat dengan Kepuasan Pasien di Ruang Perawatan Teratai Rumah Sakit Umum Pusat Fatmawati tahun 2016. Retrieve from: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/32964/1/UMI%20KALSUM-FKIK

Kalsum U. (2016). Hubungan Perilaku Caring Perawat dengan Kepuasan Pasien di Ruang Perawatan Teratai Rumah Sakit Umum Pusat Fatmawati tahun 2016. Retrieve from: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/32964/1/UMI%20KALSUM-FKIK

Pondaag Linnie, Rorie P, Hamel R, S. (2015). Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap Irina A RSUP PROF. DR. R. D. KANDOU MANADO. Retrieve from: https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jkp/article/view/5171

potter and perry. (2005). fundamental of nursing (6th ed.). usa: elsevier.

Putra P.P, S. (2011). Hubungan Perilaku Caring Perawat dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Kelas III di Bangsal Marwah RS PKU Muhammadiyah Yogyakarta. STIKES ’Aisyiyah Yogyakarta.

Sabarguna BS. (2005). Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit. Konsorium RSI Jateng Dan DIY. Yogyakarta.

Shirly, T. N. (2012). Surgical Patiens, Satisfaction of Nursing Care at the orthopedic Wards in Hospital Universiti Sains Malaysia. Health and Envirotment Journal, 3(1). Retrieve from:www.hej.kk.usm.my/pdf/HEJVol.3No.1/Article05.pdf

Siswati S. (2002). Perilaku Caring Perawat: Pendekatan Watson Di Ruang Mawar Rumah Sakit Umum Daerah DR. Harjono Ponorogo. Universitas Muhammadiyah Ponorogo. http://eprints.umpo.ac.id/892/

Sitorus. (2007). Model Praktik Keperawatan Profesional di Rumah Sakit. Jakarta: EGC

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. bandung: alfabeta.

Supartiningsih. (2017). Kualitas Pelayanan Kepuasan Pasien Rumah Sakit: Kasus pada Pasien Rawat Jalan. Medicoeticolegal Dan Manajemen Rumah Sakit, 6(1). Retrieve from: http://journal.umy.ac.id/index.php/mrs/article/view/2342

Watson, J. (2005). Caring Science as sacred science. Philadelphia, Pennsylvania, USA: F.A. Davis Company.


Article Metrics

 Abstract Views : 88 times
 Fulltext (Bahasa Indonesia) Downloaded : 14 times

Dimensions, PlumX, and Google Scholar Metrics

10.30604/jika.v4i2.192



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.