The SHARING-AJA Website for Adolescent Reproductive Health Knowledge Levels
Abstract
Risk of sexual behaviour, abortion, and early marriage are the most common reproductive health problems in adolescents. Prevention strategies with digital technology are considered effective and appropriate by the development of adolescents. The aim of this study to analyze the use of SHARING AJA (Sadari keseHAtan ReproduksI saNG remaJA) media as an online educational media for the promotion of reproductive health. The study was Quasi-experimental with one group design approach (pre-post-test) in 26 respondents selected by consecutive sampling. Inclusion criteria are unmarried, have internet access via smartphone or laptop and are willing to be research respondents. The intervention was in the form of access to SHARING AJA for four weeks. The research instrument used a pre-test and post-test questionnaire. Data analysis using paired t-test. Results showed there is a significant difference between the knowledge of adolescents after being given intervention with a p-value of 0.001. The majority of respondents are satisfied with the use of the website with the highest average satisfaction on the ease of learning about reproductive health anytime and anywhere with a mean value of 4.27 ± 0.92. Conclusions was socialization and integration of the SHARING AJA website for the learning process and youth health development program in schools in collaboration with schools and public health centers.
Abstrak: Masalah kesehatan reproduksi pada remaja meliputi perilaku seks berisiko, aborsi, dan pernikahan dini merupakan masalah yang paling sering terjadi. Strategi pencegahan berupa upaya promosi kesehatan dengan teknologi digital dinilai efektif dan tepat sesuai dengan tumbuh kembang remaja. Tujuan penelitian untuk menganalisis penggunaan media SHARING AJA (Sadari keseHAtan ReproduksI saNG remaJA) sebagai media edukasi online untuk promosi kesehatan reproduksi. Metode penelitian adalah Quasi eksperimental dengan pendekatan one group design (pre-posttest) pada 26 responden dipilih dengan consecutive sampling. Kriteria inklusi belum menikah, memiliki akses intrenet melalui smartphone atau laptop dan bersedia menjadi responden penelitian. Intervensi berupa akses ke SHARING AJA selama empat minggu. Instrumen penelitian menggunakan kuesioner pretest dan post-test. Analisa data menggunakan Uji paired t-test. Hasil didapatkan perbedaan yang signifikan antara pengetahuan remaja setelah diberikan intervensi dengan p-value 0,001. Mayoritas responden puas terhadap penggunaan website dengan rerata kepuasan tertinggi pada kemudahan untuk untuk mempelajari tentang kesehatan reproduksi kapan saja dan dimana pun berada dengan nilai rerata 4,27 ± 0,92. Kesimpulan yaitu sosialisasi dan integrasi website SHARING AJA untuk proses pembelajaran dan program pembinaan Kesehatan remaja di sekolah dengan kolaborasi bersama sekolah dan Puskesmas Wilayah
Keywords
References
Alhassan RK, Abdul-Fatawu A, Adzimah-Yeboah B, Nyaledzigbor W, Agana S, Mwini-Nyaledzigbor PP. Determinants of use of mobile phones for sexually transmitted infections (STIs) education and prevention among adolescents and young adult population in Ghana: Implications of public health policy and interventions design. Reprod Health. 2019;16(1):1–11
Ardhiyanti Y. Influence The Role of Parents of Adolescent about Reproductive Health Knowledge. J Keskom [Internet]. 2013Nov.1 [cited 2021Nov.17];2(3):117-21. Available from: https://jurnal.htp.ac.id/index.php/keskom/article/view/57
Dineningsih, S., Hakim, N. Pengaruh Metode Ceramah Dan Metode Aplikasi Berbasis Androidterhadap Pengetahuan Kesehatan Reproduksi Remaja. Jurnal Kebidanan. Vol 6, No4, Oktober 2020 : 515-522
Dusra E., 2017, Pengaruh Media Internet Terhadap Perilaku Menyimpang Remaja Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Maros, UIN, Makassar
Firdaus A., Sukarno A., dan Sary RM. 2016. Penerapan Media Audio Visual Pada Hasil Belajar Matematika Materi Operasi Hitung Campuran Kelas IV SD Negeri 02 Doro. Prodising Seminar Nasional Universitas PGRI Semarang, FIP. http://prosiding.upgris.ac.id/index.php/fip_2016/fip_2016/paper/view/1392
Hakim, A., Kadarullah, O. (2016). Pengaruh Informasi Media Massa Terhadap Pengetahuan Kesehatan Reproduksi Pada Siswa SMA. PsychoIdea. Vol 14 (1).
Herwati, Muchtar M. Model pendidikan kesehatan terhadap pengetahuan dan sikap dalam kesiapan menghadapi menarche di seholah dasar. J menara ilmu. 2017;XI(75):106–14.
Johariyah A, Mariati T. Efektivitas Penyuluhan Kesehatan Reproduksi Remaja Dengan Pemberian Modul Terhadap Perubahan Pengetahuan Remaja Effectiveness Of Adolescent Reproductive Health Education By Giving Module To The Change Of Youth Knowledge. 2018;38–46
Levani Y, Hakam MT, Utama MR. The Potential Addiction of Internet Use in Indonesian Adolescents in the Early Period of the Covid-19 Pandemic. Hang Tuah Med J [Internet]. 2020;17(2):102. Available from: http://journal-medical.hangtuah.ac.id/index.php/jurnal1/article/view/437/89
Masfiah, S., Shaluhiyah, Z., Suryoputro, A. (2013). Pendidikan Kesehatan Reproduksi Remaja (PKRR) Dalam Kurikulum SMA Dan Pengetahuan & Sikap Kesehatan Reproduksi Siswa. Jurnal Promosi Kesehatan Indonesia Vol. 8 / No. 1 / Januari 2013. Pg 69-78.
Prasetya AF. Telaah Konseling Individu Online Chat-Asynchronous Berbasis
Article Statistic
Abstract view : 168 timesPDF (Bahasa Indonesia) views : 86 times
Dimensions Metrics
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Niko Dima Kristianingrum, Ayut Merdikawati Merdikawati, Muladefi Choiriyah Choiriyah, Annisa Wuri Kartika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.